گرفتن – بردن تصویر سلفی گرفتن انتشار تصویر

گرفتن – بردن: تصویر سلفی گرفتن انتشار تصویر نمایندگان مجلس اخبار سیاسی و اجتماعی

خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

گت بلاگز اخبار پزشکی اما و اگرهای ثبات دارویی

بعد از خروج داروهای پرمصرفی نظیر دیفن هیدرامین و‌… از لیست بیمه‌ای، کمبود داروی مهمی به نام وارفارین نیز جهت بسیاری از بیماران مشکل‌ساز شده است است. 

اما و اگرهای ثبات دارویی

اما و اگرهای ثبات دارویی

عبارات مهم : دارویی

بعد از خروج داروهای پرمصرفی نظیر دیفن هیدرامین و … از لیست بیمه ای، کمبود داروی مهمی به نام وارفارین نیز جهت بسیاری از بیماران مسئله ساز شده است هست.

بعد از انتشار لیست داروهای OTC و امکان تهیه بدون نسخه این داروها و خروج ارزش از پوشش بیمه، توجهات بار دیگر به بازار دارویی کشور به صورت جدی معطوف شده است هست. اتفاقی که با زمزمه تحریم و زیاد کردن قیمت ارز و موارد دیگر به سرعت بین افکار عمومی شنیده می شود و جامعه قابل توجهی را به خود معطوف کرده هست. سری به داروخانه ها زدم. بعد از گذر از افرادی که جلوی در داروخانه ها ایستاده بودند و از شیرخشک و پوشک جهت فرزند های داشته یا نداشته ارزش تا فلان قرص و آمپول را طلب می کردند به مسئول داروخانه رسیدم و از اوضاع فروش دارویی خاص و موجود بودن یا نبودن آن پرسش کردم.

وارفارین، دارویی خاص بوده که مورد نیاز بیماران قلبی است . این دارو جهت جلوگیری از لخته و رقیق شدن خون مورد استفاده قرار می گیرد. نسخه پیچ و تحویل دهنده دارو و حتی صندوق دار (که فاصله بین ارزش زیاد هم نبود) کاملا هماهنگ گفتند که نداریم، من هم چون نخستین داروخانه ای بود که به آن رجوع کرده بودم سراغ بعدی و بعدی رفتم؛ با فاصله، آنقدر با فاصله که بعد از چند ساعت از شرقی ترین نقطه تهران، حالا به خیابان آیت ا… کاشانی ، یعنی غرب تهران، رسیده بودم. وارد هر داروخانه ای می شدم غالبا همان پروسه حضور افرادی که جلوی در داروخانه چیزی را طلب می کردند تکرار می شد.

اما و اگرهای ثبات دارویی

جز سه، چهار داروخانه که این صحنه را در آنجا ندیدم و کسی شیر خشک و پوشک و آمپول و قرص طلب نمی کرد. در ارتباط با همین قضیه هم سوای وجود یا عدم وجود وارفارین پرسش کردم که کارکنان داروخانه می گفتند خیلی از اینهایی که قرص و آمپول و شیرخشک و پوشک و … طلب می کنند به آنها نیاز دارند ولی هستند کسانی که هنگامی که شما این کمک را به آنها بکنید و این وسایل را جهت ارزش بخرید به داخل داروخانه می آیند و آن را می فروشند و پولش را از ما می گیرند.

خلاصه این را گذاشتم جهت سوژه دیگری جهت تهیه گزارش و سراغ همان وارفارین را گرفتم. بعد از OTC ها و داروهایی نظیر دیفن هیدرامین و شربت آلومینیوم و… که فروش آزاد داشتند حساسیت ها اوج بود و باید التهابات بازار دارو را می سنجیدم. خلاصه از این چند ده داروخانه ای که طلب وارفارین کردم به آسانی متوجه عدم وجود این دارو در بسیاری از داروخانه ها شدم. مشخص شد همان طور که خبرش رسیده ، این دارو کمیاب شده است هست. حدود پنج داروخانه آن را داشتند و بقیه هم می گفتند نداریم.

بعد از خروج داروهای پرمصرفی نظیر دیفن هیدرامین و‌… از لیست بیمه‌ای، کمبود داروی مهمی به نام وارفارین نیز جهت بسیاری از بیماران مشکل‌ساز شده است است. 

هرکدام هم علتی را می گفتند؛ یکی که با تجربه تر بود و قدیمی تر می گفت عنوان خاصی نیست و به هرحال کمی گران تر همین روزها به بازار وارد می شود. یکی هم که جوان تر بود شبهه تحریم را مطرح می کرد و می گفت شاید دیگر به ما این دارو را ندهند. یکی ولی قیمت ارز را مطرح کرد و گفت بی ثباتی در قیمت ارز باعث ایجاد تاخیر در واردات می شود، جهت همین این دارو که از خارج وارد کشور می شود با مسئله مواجه شده است هست. البته این عنوان دور از ذهنی نیست. باید منتظر باشیم و ببینیم وزارت بهداشت چه می کند.

فروش کمتر از حد نیاز

داروخانه هایی هم که این دارو را داشتند با قید و شرط های متعدد حاضر به فروشش بودند. اول اینکه بدون نسخه هرگز، دوم اینکه حد بسیار کمتری از آن چیزی که در نسخه درج شده است بود به متقاضی داده می شود و سوم اینکه نمونه یک میلی لیتری اش را می فروختند تا سریع دچار قحطی وارفارین نشویم.

اما و اگرهای ثبات دارویی

با علم اندک پزشکی خود هنگامی که از دکتر داروخانه پرسش کردم خیلی کوتاه و مستقیم در پاسخ به این پرسش که وارفارین چه جایگاه دارویی دارد و تامین آن چه لزومی دارد گفت این دارو مستقیما با جان بیماران قلبی در ارتباط است و باید هرچه سریع تر در دسترس قرار گیرد.

تجمیع این آورده های میدانی و پرسش و پاسخ ها باعث شد با سخنگوی شرکت غذا و دارو در ارتباط با مسئله موجود در تناوب تامین وارفارین به گفت و گو بپردازم و علت این عنوان را جویا شوم.

بعد از خروج داروهای پرمصرفی نظیر دیفن هیدرامین و‌… از لیست بیمه‌ای، کمبود داروی مهمی به نام وارفارین نیز جهت بسیاری از بیماران مشکل‌ساز شده است است. 

کمبود وارفارین را تایید می کنم

کیانوش جهانپور، سخنگوی شرکت غذا و دارو در گفت و گو با «فرهیختگان» در ارتباط با کم کردن و کمبود داروی وارفارین در داروخانه ها گفت: «تامین این دارو در کشور تماما از راه واردات صورت می گیرد. کشورهای فنلاند و کانادا مرکز مهم واردات این دارو به کشور هستند. متاسفانه اخیرا به دلایل متفاوت از جمله بی ثباتی قیمت ارز با کمبود مقطعی این دارو در داروخانه ها مواجه بوده ایم. لذا به منظور پوشش این کمبود، داروخانه ها مقدار کمتری از آنچه در نسخه درج شده است هست، به بیماران می فروشند، ضمن اینکه نمونه یک میلی لیتری آن نیز موجود است و در اختیار بیماران قرار داده می شود. به صورت کلی کمبود این دارو در کشور را به دلایلی که اعلام شد تایید می کنم ولی به زودی این کمبود برطرف خواهد شد. وارفارین در صدر داروهای تامین سریع وزارت بهداشت قرار دارد.»

اما و اگرهای ثبات دارویی

نظام بهداشتی و درمانی و تناوب دارویی کشور به صورت مستقیم با زندگی روزانه بسیاری از خانواده های ایرانی ارتباط دارد و کوچک ترین برهم خوردگی و بی نظمی در تهیه و توزیع و همچنین قیمت دارو ها می تواند روی سلامت افراد بسیاری از مردم جامعه تاثیر بگذارد، لذا در شرایط سخت اقتصادی و معیشتی و وجود انواع و اقسام ناراحتی های جسمی و روانی انتظار از جامعه درمانی کشور ایجاد ثبات در تناوب درمان و دارو و عدم تزریق شوک در این حوزه هست.

واژه های کلیدی: دارویی | ارتباط | داروخانه | بیماران قلبی | اخبار پزشکی


دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs

کتاب زبان اصلی J.R.R

دانلود کتاب لاتین

خرید کتاب لاتین

خرید مانگا

خرید کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

دانلود رایگان کتاب از آمازون

دانلود رایگان کتاب از گوگل بوکز

کتاب روانشناسی به انگلیسی

کتاب زبان اصلی

کتاب خارجی

رفتن به نوار ابزار